OM MADEL

Madel er et norsk interiørselskap som tilbyr unik norsk design av høy kvalitet. Selskapet ble stiftet i 2015 av Stine Madelen Kristoffersen etter ønske om å skape en ny norsk merkevare med produkter formgitt etter den nordiske og skandinaviske designtradisjonen. I flere år tidligere har hun parallelt med fulltidsarbeid og studier jobbet med ulike produktkonsepter i eget designforetak. Tiden var inne for å realisere flere av disse konseptene og kunne tilby unike og tidløse produkter til folket. Med seg på dette har hun også sin samboer Petter Bjønnstu.

Designet på produktene kjennetegnes av et tidløst, delikat formspråk med rene linjer og spennende kontraster. Vi vektlegger god funksjon og høy grad av nytteverdi på produktene våre. Inspirasjonen kommer fra norsk natur og tradisjoner, samt estetiske impulser i tiden. Sammen med materialvalg av høy kvalitet, tilbyr vi varige interiørprodukter for både hjem og hytte.

Vi ønsker å være et motsvar til bruk- og kast-mentalitet gjennom å tilby varige produkter med bærekraftig forankring. Dette gjenspeiles blant annet i produktserien Maske, hvor vi har valgt en norsk produsent som bruker norsk ull som er først ute med Svanemerket i Norge.

«Våre kjerneverdier gjenspeiler hvem vi er og hva som står i sentrum av alt vi gjør. Vi er nyskapende, tidløse, kvalitetsorienterte og jordnære.»

Design

Våre produkter er designet av Stine Madelen Kristoffersen, med bakgrunn i industridesign fra AHO – Arkitektur- og Designhøgskolen i Oslo. I tillegg har hun mastergrad innen innovasjon, produktutvikling og produktledelse fra anerkjente University of Bath, School of Management i England. Stine har også operasjonell erfaring fra markedsføringsarbeid i et internasjonalt miljø, samt relasjonsledelse og markedsføring mot et stort nasjonalt forhandlernettverk i Norge.

«Maske» produktserie er vår første lansering og en spesialproduksjon produsert gjennom Røros Tweed AS. I denne produktserien var hovedfokus i produktutviklingen å utfordre begrensningene til veveteknikken Jacquard på en slik måte at det ble sammensatt ulike spennende mønstre, farger og uttrykk på begge sider av pleddet. Et spesielt kjennetegn er de store forenklede grafiske strikkemaskene komponert på en bakgrunn av fargede striper. Resultatet minner om gamle norske strikkemønstre eller åkler omgjort til et moderne, men tidløst design som gir oss følelsen av nostalgi. «Maske» produktserie ble lansert i en Pop-up Shop i butikken på DogA – Norsk design- og arkitektursenter desember 2015. For tiden jobber vi med utvikling av flere nye produkter – så følg med!»    

Stine Madelen Kristoffersen